Rott, svart och vitt.

Lika lang dag som igar. Halva dagen agnade jag at att ringa designbyraer. Bladdrade igenom Creative Review dar jag hittade en byra som jobbar med grymma saker. Ringde och hamnade hos frontmannen direkt och ska ga dit efter Berlin och visa portfolion. Hoppas! Problemet ar att jag kanner att om min portfolio ar dagis sa ar den byran typ 1000 tusen hogskolepoang. Brrr.
Inaria sa att de hade plats for mig i september vilket ju e bra att ha som trostpris om stockholmsfrilansandet skiter sig.
London hade for ovrigt sin absolut varmaste dag hittills, 25 och sol. Fick solsting bara av att sitta en halvtimme pa en uteservering. Efter postmodernism-forelasningen drog jag till typografiforelasningen i St Bride Library. Swiss Graphic Design, med Richard Hollis som ar forfattare till den bastsaljande boken med samma namn. Han signerade min bok hogerstallt. Respekt.
Det konstiga med schweitsisk typografi ar att det ar sa himla faschistiskt. Trots att det skulle vara en motreaktion pa den gotiska auktoritara symmetrin, hade de sjalva en hogst konservativ ideologi. Men det var ju skont att inte Hitler gillade just den typen av typografi, for da hade vi kanske behovt lasa allt i Fraktur idag. Det vore trist.
Nu ska jag fixa matladan till imorgon, hoppa in i duschen och sen sova.
3 Comments:
näe det är anarcho komme-färger ju
Ja, och hitlerfarger ocksa. Fast Schweitz var ju de neutrala under kriget, dar denna period i typografinhistoria uppkom. Sen spreds den till hela Europa dar det blev mer en komme-grej.
schweiz var så neutrala så länge det tjänade A LOT OF MONEY på kriget. :-) Money makes the world go round
Skicka en kommentar
<< Home